Trwa ładowanie proszę czekać ...

Wszystko co powinieneś wiedzieć o refowaniu

3 kwietnia 2017

Doświadczeni żeglarze widzą o czym mowa. Osoby zaczynające przygodę z żeglarstwem nie koniecznie muszą znać to określenie. Mowa tu o refowaniu – co to jest za manewr i dlaczego się go wykonuje?

Pojęcie refowania

Refowanie jest to nic innego jak zmniejszenie powierzchni ożaglowania, lecz bez użycia mniejszych żagli. Prościej można to określić jako postawienie nie całej maszty. Czynność ta wydaje się być prosta..

Kiedy się refuje i po co?

Refowanie służy zmniejszeniu powierzchni ożaglowania. Gdy płynąć żaglówką poczujemy silny wiatr lub będziemy mieć świadomość, że taki wiatr się zbliża to wtedy dokonuje się refowania. Dlaczego?

Zmniejszona powierzchnia żagli zmniejsza ryzyko przewrócenia się żaglówki, gdyż siła przechylająca ją jest mniejsza. Dzięki tej czynności nie narażamy osprzętu łodzi na duże przeciążenia, a tym samym uszkodzenia, sterowanie jest znacznie ułatwione i płynie się szybciej niż niezarefowane jachty. Zmniejszamy także prawdopodobieństwo wypadnięcia za burtę.

Odpowiedni moment

Najlepszy moment na refowanie to za silny wiatr, który utrudnia prowadzenie jachtu, gdy jacht jest zbyt nawietrzny lub zawietrzny, gdy mamy prognozę o silnym wietrze, gdy można wyczuć duże opory przy sterowaniu oraz gdy musimy często zmieniać kurs, by zmniejszyć przechył jachtu.

Przebieg

Najlepiej jest zarefować foka, jest to drugi żagiel. Należy tu zaznaczyć, że fok i grot (pierwszy żagiel) współpracują ze sobą i że należy zmniejszać się jednocześnie.Refowanie foka jest bardzo proste, gdyż obecnie na prawie każdym jachcie znajduje się roler foka. Refowanie grota należy zacząć od założenia kamizelki lub przypięcia się szelkami do want – bezpieczeństwo na początku. Kolejno należy odpalić silnik, obrać kurs bajdewind i zrzucić grota i blokując jego talię. Następnie należy znaleźć refbantę i przywiązać do niej nowy róg halsowy do masztu oraz do bomu, róg przywiązać do końca bomu, przywiązać także reflinki do masztu i postawić grota.

Refowanie najlepiej wykonywać jeszcze przed pojawieniem się trudnych warunków atmosferycznych, przy zapowiadanym silnym wietrze. Warto ten manewr przećwiczyć w dobrych warunkach pogodowych, by w razie silnego wiatru szybko zareagować. Niezmniejszenie powierzchni ożaglowania przy dużym wietrze może skończyć się połamaniem masztu i innych części, a także wypadnięciem za burtę.