Trwa ładowanie proszę czekać ...

Rower typu fitness

3 kwietnia 2017

Na rynku rowerowym najpowszechniej występującymi rowerami są rowery górskie, miejskie, trekkingowi, czy crossowe. Ostatnio popularny stał się jeszcze jeden rodzaj roweru. Nowym rodzajem tego pojazdu jest rower typu fitness. Czy się on różni od pozostałych i po jakim rodzaju terenie można nim jeździć, a jaki teren trzeba omijać?

Cechy charakterystyczne

Rower rodzaju fitness to rower posiadający prostą kierownicę, sztywny widelec, a także wspornik siodełka i z kołami najczęściej 28 cali. Geometria ramy oraz rodzaj napędu różnią się już w zależności od zamysłu producenta.

Podstawowe rodzaje ram

Rower fitness owy może mieć różne ramy. Trzema podstawowymi rodzajami ram to rama szosowa, fitnessowa, czy crossowa.Rama szosowa jest taka sama jak w rowerze szosowym. Jest to najczęściej rama typu endurance, czasem stosowane są wsporniki kierownicy posiadające większy wznios, by sylwetka rowerzysty była prostsza. Tutaj często stosuje się także hamulce szosowe dual-pivot.

Rama fitnessowa jest to rama, która posiada cechy ramy zarówno szosowej, jak i crossowej. Dzięki niej rowerzysta przyjmuje bardziej sportową pozycję, lecz jest ona nadal wygodna. Montuje się do nich hamulce tarczowe lub V-Brake. Do roweru można zamontować szersze opony, nawet do 40 mm. Ramy te posiadają często otwory do montowania bagażnika i błotników.

Rower fitness z ramą crossową to tak naprawdę rower crossowy ze sztywnym widelcem. Sylwetka rowerzysty jest tutaj bardziej wyprostowana, niż w przypadku ramy fitnessowej. Standardowo dobierane są tutaj opony o szerokości 4045 cm lub szersze.

Zalety roweru fitnessowego

Rower dzięki sztywnemu widelcowi jest zwinniejszy i ma lepsze przyspieszenie, gdyż nie marnuje energii rowerzysty podczas uginania podczas jazdy, jak to jest w przypadku amortyzatorów. Są to również bardzo uniwersalne pojazdy, gdyż można do nich założyć cienkie, szosowe opony, jak i grube, crossowe. Rower tego typu nie jest jednak dla wszystkich. Jeśli cenimy bardziej wygodę niż szybkość lepiej wybrać rower górski, bądź crossowy/ trekkingowy. Rowerem typu fitness będziemy musieli omijać wszystkie nierówności terenu: dziury w asfalcie, nierówne drogi, dołki i wzniesienia, dotyczy to również krawężników – trzeba je pokonywać wolniej, niż np. na rowerze górskim.